Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting

63068 - Strategic and competitive intelligence


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
63068 - Strategic and competitive intelligence
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
Second semester
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

This subject is part of the subject "Information Services". Its purpose is to present the strategic and competitive intelligence processes carried out by organizations to understand and influence their environment. Objectives: to understand how information management systems are integrated into a strategic intelligence system; to apply the appropriate techniques for the production and transfer of strategic intelligence from an organization's information; to design and assess a strategic intelligence system.

These approaches and goals are aligned with the following Sustainable Development Goals: Quality Education (SDG 4); Gender Equality (SDG 5); Reducing Inequalities (SDG 10); Sustainable Cities and Communities (SDG 11); Peace, Justice and Strong Institutions (SDG 16); Partnerships to Achieve the Goals (SDG 17).

2. Learning results

1- To apply innovative methodologies to solve complex informational situations. 2.
2- To collaborate in the design of an organization's information and transparency policy.
3- To acquire new knowledge that will enable the students to generate new ideas and solutions for their application in the management and implementation of information and document management system projects.

3. Syllabus

1- Strategic intelligence and management systems.
2- Planning and assessment of intelligence units in organizations and companies.
3- Production, transfer and assessment of intelligence reports.

4. Academic activities

Theoretical classes; practical classes; personal work and study; tests or assessment activities. More information on this issue will be provided on the first day of class.

5. Assessment system

First call:

- Academic work consisting in the creation of a portfolio with exercises on the contents of the subject. Assessment criteria: quality of the contents, correct use of the tools, variety and adequacy of the information resources used, organization and presentation, precision in the use of terminology and expository clarity. Value: 60% of the grade.

- Completion of a 60-minute written exercise on the contents of the subject. Assessment criteria: adequacy and relevance of the answers, thoroughness in the development, ability to analyse and summarise, precision in the use of terminology and expository clarity. Value: 40 % of the grade.

The exercise will be done in person and the work will be delivered through the digital teaching platform on the date shown in the calendar of exams of the Faculty of Philosophy and Letters.

On the first day of the subject, a recommended timetable for the completion of the complementary work will be presented, adapted to blended learning in order to facilitate the acquisition of competencies.

Second call: identical to the global assessment test of the first call.


Curso Académico: 2023/24

565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital

63068 - Inteligencia estratégica y competitiva


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
63068 - Inteligencia estratégica y competitiva
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Forma parte de la materia Servicios de información. Su fin es presentar los procesos de inteligencia estratégica y competitiva que realizan las organizaciones para conocer e influir en su entorno. Objetivos: comprender cómo los sistemas de gestión de la información se integran en un sistema de inteligencia estratégica; aplicar las técnicas adecuadas para la producción y transferencia de inteligencia estratégica a partir de la información de una organización; diseñar y evaluar un sistema de inteligencia estratégica.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible: Educación de calidad (ODS 4); Igualdad de género (ODS 5); Reducción de las desigualdades (ODS 10); Ciudades y comunidades sostenibles (ODS 11); Paz, justicia e instituciones sólidas (ODS 16); Alianzas para lograr los objetivos (ODS 17).

2. Resultados de aprendizaje

1. Aplicar metodologías innovadoras para resolver situaciones informacionales complejas.
2. Colaborar en el diseño de la política de información y transparencia de una organización.
3. Adquirir nuevos conocimientos que le permitan generar nuevas ideas y soluciones para su aplicación en la dirección e implantación de proyectos de sistemas de gestión de información y de documentos.

3. Programa de la asignatura

1. La inteligencia estratégica y los sistemas de gestión.
2. Planificación y evaluación de unidades de inteligencia en las organizaciones y empresas.
3. Producción, transferencia y evaluación de informes de inteligencia.

4. Actividades académicas

Clases teóricas; clases prácticas; trabajo y estudio personal; pruebas o actividades de evaluación. El primer día de clase se proporcionará más información sobre esta cuestión.

5. Sistema de evaluación

Primera convocatoria:

- Trabajo académico consistente en la elaboración de un portafolio con ejercicios sobre los contenidos de la asignatura. Criterios de evaluación: calidad de los contenidos, uso correcto de las herramientas, variedad y adecuación de los recursos de información empleados, organización y presentación, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Valor: 60 % de la calificación.

- Realización de un ejercicio escrito de 60 minutos sobre los contenidos de la asignatura. Criterios de evaluación: adecuación y pertinencia de las respuestas, exhaustividad en el desarrollo, capacidad de análisis y de síntesis, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Valor: 40 % de la calificación.

El ejercicio se realizará de modo presencial y el trabajo se entregará a través de la plataforma digital docente en la fecha indicada en el calendario de exámenes de la Facultad de Filosofía y Letras.

El primer día de curso se presentará un calendario recomendado de realización del trabajo complementario al de las clases, adaptado a la enseñanza semipresencial con objeto de facilitar la adquisición de las competencias.

Segunda convocatoria: idéntica a la prueba global de evaluación de la primera convocatoria.